Przedmiotowy System Oceniania z matematyki obowiazujacy w Zespole Szkół nr 1 w Goleniowie w klasach 1LB, 1TLA, 1TLB, 1THE.
Przedmiotowy System Oceniania
- Matematyka - klasy 1LB, 1TLA, 1TLB, 1THE w roku szkolnym 2017/2018
Kontrakt z uczniami:
1. Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia: pisemne prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, zadania domowe, aktywność na lekcji, projekty edukacyjne.
2. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
3. Praca klasowa jest zapowiedziana, co najmniej tydzień wcześniej i omówiony jest jej zakres - kryteria sukcesu są umieszczane na stronie www.matematyka34.za.pl/m1 .
4. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien napisać ją w ciągu tygodnia od dnia powrotu do szkoły (termin uzgadnia z uczniem nauczyciel).
5. Uczeń może poprawić ocenę niesatysfakcjonującą go z pracy klasowej, sprawdzianu lub kartkówki. Poprawy prac odbywają się podczas zajęć dodatkowych (termin podaje nauczyciel - wtorek 15.10).
6. Przy poprawianiu prac klasowych z dwóch ocen wpisanych do dziennika pod uwagę brana jest lepsza z nich.
7. Uczniowie nieobecni na kartkówkach piszą jena następnej lekcji lub w możliwie najbliższym terminie.
8. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją semestralną lub roczną.
9. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności.
10. Uczeń ma obowiązek opanowania materiału przerabianego podczas jego nieobecności i samodzielnego uzupełnienia zadawanych zadań domowych.
11. Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu półrocza zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak pracy domowej, brak pomocy do lekcji.
12. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje: za brak pracy domowej ocenę niedostateczną.
13. Jeśli uczeń nie wykorzystał w I półroczu przysługującego mu limitu nieprzygotowań może go wykorzystać w II półroczu. Jeśli uczeń ani razu w półroczu nie miał stwierdzonego braku zadania otrzymuje pod koniec półrocza ocenę cząstkową bardzo dobrą.
14. Uczeń przez cały rok szkolny, na każdej lekcji matematyki ma obowiązek posiadania przyborów do geometrii: ekierka i linijka, cyrkiel, kątomierz, ołówek, trzy kolorowe kredki, kalkulator.
15. Na lekcji uczeń ma może korzystać ze smartfona lub tabletu z dostępem do Internetu tylko w wyznaczonym przez nauczyciela czasie.
16.Powyższy kontrakt może ulec zmianie na wniosek uczniów i rodziców, uczniów i wychowawcy klasy, dyrektora szkoły lub podczas zmiany zapisów w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania .
Sposoby i częstotliwość sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Sprawdzenie osiągnięć odbywa się poprzez ocenę następujących form aktywności uczniów:
Zależność oceny semestralnej i końcowo rocznej od średniej ważonej
nazwa oceny - ocena - średnia ważona
celujący 6 (od 5,51 do 6,00)
bardzo dobry 5 (od 4,51 do 5,50)
dobry 4 (od 3,51 do 4,50)
dostateczny 3 (od 2 ,51 do 3,50)
dopuszczający 2 (od 1,80 do 2,50)
niedostateczny 1 (od 1 do 1,79)
Na miesiąc przed zakończeniem semestru lub roku szkolnego uczeń zostaje poinformowany o zagrożeniu oceną niedostateczną, jeżeli jego średnia ważona jest mniejsza niż 2,0. Ocena końcowo roczna jest średnią ważoną ocen za II semestr.
Algorytm obliczania średniej ważonej
Obszary aktywności.
Na lekcjach matematyki oceniane będą następujące obszary aktywności uczniów:
1. Kształtowanie pojęć matematycznych - sprawdzanie stopnia zrozumienia pojęć matematycznych.
2. Znajomość i stosowanie poznanych twierdzeń.
3. Prowadzenie rozumowań- sposób prowadzenia rozumowań.
4. Kształtowanie języka matematycznego- ocenianie języka matematycznego na odpowiednim poziomie ścisłości.
5. Rozwiązywanie zadań matematycznych- stosowanie odpowiednich metod, sposobów wykonania i otrzymanych rezultatów.
6. Analizowanie tekstów w stylu matematycznym
7. Rozwiązywanie problemów.
8. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
9. Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
10. Inne formy aktywności np. udział w konkursach przedmiotowych.
11. Przygotowanie do lekcji, aktywność na lekcji, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
Kryteria oceny prac klasowych, sprawdzianów i kartkówek.
W pracach kontrolnych występują zadania testowej jednej odpowiedzi lub wielokrotnej odpowiedzi oraz zadania otwarte w których oceniane są trzy elementy rozwiązania:
Metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza, wybór wzoru)
Wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia, również cząstkowe)
Rezultat (wynik, sprawdzenie z warunkami zadania).
Zadanie jest oceniane, gdy obrana jest prawidłowa metoda.
Zadania są punktowane od min. 1 do max. 4 punktów.
Uczeń otrzymuje ocenę zgodnie z punktacją w przeliczeniu na procenty.
*Nauczyciel ma prawo przerwać pisanie pracy kontrolnej uczniowi, jeżeli stwierdzi na podstawie zachowania ucznia niesamodzielność pracy lub zakłócanie przebiegu sprawdzianu (np. sygnałem telefonu komórkowego, rozmowami, odwracaniem się, zaglądaniem do pracy innego ucznia). Stwierdzenie niesamodzielnej pracy lub zakłócanie przebiegu sprawdzianu może być podstawą do wystawienia oceny niedostatecznej.
Uczeń z pisemnych prac klasowych otrzyma informację zwrotną w formie ustnej lub pisemnej z której dowie się:
Informacja zwrotna będzie ściśle powiązana kryteriami sukcesu.
Uczniowie o obniżonych wymaganiach piszą prace klasowe o obniżonym stopniu trudności (tylko poziom konieczny i podstawowy). Uczniów, którzy mają w orzeczeniu z poradni pedagogicznopsychologicznej wydłużony czas pisania (zaznaczenie w dzienniku lekcyjnym) podczas prac klasowych obowiązuje mniejsza ilość zadań (1-2 zadań). Zadania, które mogą pominąć wskazuje przed każdą pracą klasową nauczyciel. Natomiast podczas kartkówek i sprawdzianów czas zostaje wydłużony o 5min.
Wymagania szczegółówe na poszczególne oceny z matematyki:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
ZAKRES PODSTAWOWY |
ZAKRES ROZSZERZONY |
1. Liczby rzeczywiste. Uczeń: |
|
1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
2. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń: |
|
1) używa wzorów skróconego mnożenia |
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
3. Równania i nierówności. Uczeń: |
|
1) sprawdza, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem równania lub nierówności;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
4. Funkcje. Uczeń: |
|
1) określa funkcje za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
5. Ciągi. Uczeń: |
|
1) wyznacza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
6. Trygonometria. Uczeń: |
|
1) wykorzystuje definicje i wyznacza wartości funkcji sinus, cosinus i tangens kątów o miarach od 0° do 180°;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
7. Planimetria. Uczeń: |
|
1) stosuje zależności między kątem środkowym i kątem wpisanym;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń: |
|
1) wyznacza równanie prostej przechodzącej przez dwa dane
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
9. Stereometria. Uczeń: |
|
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. Uczeń: |
|
11. Rachunek różniczkowy. Uczeń: |
|