Matematyka w klasa pierwszych


Idź do treści

Kl. 1 TLA

Na tej stronie znajdziesz aktualności z lekcji matematyki w klasie 1 TLA

Data

Temat lekcji/Kryteria sukcesu

Liczba godzin

Wymagania

z podstawy programowej

I semestr roku szkolnego 2017/2018

I. Liczby rzeczywiste

24 godziny

P - zakres podstawowy,
R- zakres rozszerzony,
G - zakres gimnazjum.

05.09.2017 r.
wtorek

Temat: Liczby naturalne
Kryteia sukcesu:
Znam kolejność wykonywania działań;
Znam i stosuję cechy podzielności liczb;
Potrafię podać dzielniki i wielokrotności liczby N;
Rozróżniam liczby pierwsze i liczby złożone;
Stosuję ogólny zapis liczb naturalnych parzystych, nieparzystych, podzielnych przez 3 itp.;
Wykorzystuję dzielenie z resztą do przedstawienia liczby w postaci
;

Zadania do wykonania na lekcji:
ćw. 1 i 2 str 10; ćw. 3 str. 11; zad. 1c,d ; zad. 3, 7, 10 str 12.

1 h

zakres szkoły podstawowej i gimnazjum

07.09.2017 r.
czwartek

Temat: Liczby całkowite
Kryteia sukcesu:
Biegle obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby całkowiete w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia i potęgowania o wykładniku naturalnym.
Przykład:
ćwiczenia online - liczby całkowite

1 h

G-2.4 uczeń: oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych


12.09.2017
wtorek

Temat: Liczby wymierne
Kryteia sukcesu:
Potrafię porównać liczby wymierne;
Zaznaczam na osi liczbowej daną liczbę wymierną;
Podaję przykład liczby wymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami np.

Potrafię skracać i rozszerzać ułamki zwykłe;
Obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych) w zakresie dodawania, odejmowania, mnozenia, dzielenia i potegowania. Przykład:

2 h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego)
1. 2) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych);

14.09.2017
czwartek

Kartkówka z zakresu powyżej
Przykłady na kartkówkę z odp.

0,5 min

jak wyżej

14.09.2017
czwartek
19.09.2017
wtorek

Temat: Liczby niewymierne
Kryteria sukcesu:
Rozpoznaję liczby niewymierne;
Podaje przykład liczby niewymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami całkowitymi np.

Potrafię podać przybliżenie liczb niewymiernych;
Porównuję liczby niewymierne;
Rozwiązuję proste zadania tekstowe z zastosowaniem tw. Pitagorasa;
Konstruuję odcinki o długościach niewymiernych.

1,5 h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);

19.09.2017
wtorek

Temat: Rozwiniecie dziesiętne liczby rzeczywistej
Kryteria sukcesu:
Zamieniam ułamek zwykły na ułamek dziesiętny w tym ułamek dzisiętny okresowy;
Zamieniam ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły;
Rozpoznaję, które ułamki zwykłe mają rozwiniecie skończone a które nieskończone.

1 h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);

21.09.2017 r.
czwartek

Temat: Pierwiastek z liczby nieujemnej
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej ;
Obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierajacych pierwiastki drugiego i trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych.

1 h

;P. Uczeń:
1. 3) posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;

26.09.2017
wtorek

Temat: Działania na pierwiastkach
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej.
Wyłączam czynnik przed znak pierwiastka
Włączam czynnik pod znak pierwiastka
Wykonuję działania na pierwiastkach tego samego stopnia, stosując odpowiednie twierdzenia
Usuwam niewymierność z mianownika wyrażenia typu:
;

2 h

P. Uczeń:
1. 3) posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;

28.09.2017
czwartek

Temat: Pierwiastek nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej.
Karta pracy - pierwiastki

Rozwiązania z karty PIERWIASTKI

1 h

P. Uczeń:
1. 3)
posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;

03.10.2017
wtorek

Temat:Potęga o wykładniku całkowitym. Działania na potegach
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość potęgi liczby o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym;
Stosuję twierdzenia o działaniach na potęgach do obliczania wartości wyrażeń;
Stosuję twierdzenia o działaniach na potęgach do upraszczania wyrażeń algebraicznych
TEST - działania na potęgach
Zrozum, odkryj, zastosuj - epodręcznik, potęgi i pierwiastki

2 h

P. Uczeń:
1.4)
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych;

05.10.2017
czwartek

Temat: Sprawdzian z zakresu pierwiastki i potęgi
Sprawdź czy umiesz - przykłady na sprawdzian - PIERWIASTKI I POTĘGI

1 h

jak wyżej

10.10.2017
wtorek

Temat:Notacja wykładnicza
Kryteria sukcesu:
Zapisuję i odczytuje liczbę w notacji wykładniczej;
Wykonuję działania na liczbach zapisanych w notacji wykładniczej.
Gra notacja wykładnicza

1 h

P. Uczeń:
1.5)
wykorzystuje podstawowe własności potęg (również w zagadnieniach związanych z innymi dziedzinami wiedzy, np. fizyką, chemią, informatyką)

10.10.2017
wtorek

Temat: Przybliżenia
Kryteria sukcesu:
Znam regułę zaokrąglania;
Zaokrąglam liczbę z podaną dokładnością;
Obliczam błąd przybliżenia danej liczby oraz oceniam, czy jest to przybliżenie z nadmiarem, czy z niedomiarem;
Szacuję wyniki działań.

1h

P. Uczeń:
1.7)
oblicza przybliżenia;

12.10.2017
czwartek
17.10.2017
wtorek

Temat: Procenty
Kryteria sukcesu:
Obliczam procent danej liczby;
Interpretuję pojęcia procentu i punktu procentowego;
Obliczam, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba;
Wyznaczam liczbę, gdy dany jest jej procent;
Zmniejszam i zwiększam liczbę o dany procent;
Stosuję obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych
Stosuję obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych dotyczących płac, podatków, rozliczeń bankowych
Polecam e-podrecznik - procenty

3 h

P. Uczeń:
1.9)
wykonuje obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok)

19.10.2017
czwartek

Sprawdzian z zakresu Procenty i przybliżenia
Przyklady na sprawdzian z odpowiedziami

1 h

P. Uczeń:
1.9) wykonuje obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok)

24.10.2017
wtorek

Temat: Powtórzenie wiadomości - przygotowanie do pracy klasowej

Przykładowe zadania sprawdzające umiejetności ucznia

2h

jak wyżej


31.10.2017
wtorek (1h)

Temat: Praca klasowa "Liczby rzeczywiste" i jej omówienie

Kryteria sukcesu - na pracę klasową - spr awdzane umiejetności ucznia.

1 h

 

02.11.2017
czwartek

Omówienie wyników pracy klasowej - poprawa

1 h

 

II. Zbiory, przedziały i nierówności

20

P - zakres podstawowy,
R- zakres rozszerzony,
G - zakres gimnazjum.

26.10.2017
czwartek

Temat: Zbiory
Kryteria sukcesu:
Posługuję się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór pusty, zbiór skończony, zbiór nieskończony;
Wymieniam elementy danego zbioru oraz elementy do niego nienależące;
Opisuję słownie i symbolicznie dany zbiór;
Określam relację zawierania zbiorów.

Link do testu treningowego - Zbiory i relacje

1 h

wkrótce

31.10.2017
wtorek (1h)
07.11.2017
wtorek (1h)

Temat: Działania na zbiorach
Kryteria sukcesu:
Posługuję się pojęciami: iloczyn, suma oraz różnica zbiorów
Wyznaczam iloczyn, sumę oraz różnicę danych zbiorów
Przedstawiam na diagramie zbiór, który jest wynikiem działań na trzech dowolnych zbiorach
Wyznaczam dopełnienie zbioru.
1 . Diagramy - link do testu treningowego
2. Działania na zbiorach - link do testu treningowego
3. Działania na dwóch zbiorach - ćwiczenia
4. Działania na trzeech zbiorach - ćwiczenia

2 h

 

07.11.2017
wtorek
09.11.2017
czwartek

Temat: Przedziały i działania na przedziałach
Kryteria sukcesu:
Wiem jak narysować przedział otwarty, domknięty, lewostronnie domknięty, prawostronnie domknięty, nieograniczony;
Potrafię zapisać przedział i zaznacza go na osi liczbowej;
Odczytuję i zapisuję symbolicznie przedział zaznaczony na osi liczbowej;
Wyznaczam przedział opisany podanymi nierównościami;
Wymieniam liczby należące do przedziału, spełniające zadane warunki;
Wyznaczam iloczyn, sumę i różnicę przedziałów oraz zaznacza je na osi liczbowej;
Wyznaczam iloczyn, sumę i różnicę różnych zbiorów liczbowych oraz zapisuje je symbolicznie.

Test treningowy oś liczbowa
Ćwiczenia interaktywne, przedziały liczbowe.

3h

Uczeń:
1.8) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;

16.11.2017r.
czwartek

Kartkówka - zbiory - przedziały/ działania na zbiorach i przedziałach.

20 minut

 

16.11.2017r.
czwartek
21.11.2017
wtorek




Temat: Równania i nierówności liniowe
Kryteria sukcesu:
Sprawdzam, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem nierówności;
Rozwiązuję nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;
Zapisuję zbiór rozwiązań nierówności w postaci przedziału;
Stosuję nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym;


1. Czy dana liczba spełnia nierówność - test

2. Rozwiązywanie rownań liniowych
3. zaznaczanie na osi liczbowej zbiorów

3h

Uczeń:
3.1) sprawdza, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem równania lub nierówności;

3.3) rozwiązuje nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;

23.11.2017
czwartek

Sprawdzian - Nierówności - sprawdź czy umiesz?

25 minut

3.3) rozwiązuje nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;

23.11.2017
czwartek

Mnożenie sum algebraicznych

ćwiczenia mnożenia sum

   

28.11.2017
wtorek

Temat: Wzory skróconego mnożenia
Kryteria sukcesu:
Znam wzory skróconego mnożenia:

Stosuję odpowiedni wzór skróconego mnożenia do wyznaczenia kwadratu sumy lub różnicy oraz różnicy kwadratów.
Przekształcam wyrażenie algebraiczne z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia
Stosuję wzory skróconego mnożenia do wykonywania działań na liczbach postaci

Usuwam niewymierność z mianownika ułamka

np.

Ćwiczenia Quiziz - wpisz kod gry
868477

2h

Uczeń"
2. 1) używa wzorów skróconego mnożenia



30.11.2017
czwartek

Kartkówka ze stosowania wzorów skróconego mnożenia Sprawdź czy potrafisz?

15 minut

 

30.11.2017
czwartek

Wartość bezwgledna liczby

1h

 

05.12.2017r.
wtorek

Powtórzenie - przygotowanie do pracy klasowej
Kryteria sukcesu na pracę klasową
sprawdź czy umiesz: (test ważny do 7 grudnia, godz. 8.00)
1. Otwórz https://join.quizizz.com w przeglądarce
2. Wprowadź 6-cio cyfrowy kod gry
800397 , i kliknij "Kontynuuj"
3. Wprowadź swoje nazwisko i kliknij "Dołącz do Gry!"
4. Po otrzymaniu awatara kliknij "Rozpocznij Grę ". Kliknij, aby rozpocząć!

2h

 

07.12.2017r.
czwartek

Praca klasowa: Zbiory, przedziały, nierówności i wzory skróconego mnożenia.

1h

 

12.12.2017

Omówienie wyników pracy klasowej - poprawa

1h

 

12.12.2017

Błąd wzgledny i bezwzgledny

1h

uczeń:
1. 7) oblicza błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia;

Funkcja liniowa

14.12.2017

UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH NA PŁASZCZYŹNIE - powtórzenie umiejetności z gimnazjum

1

 

19.12.2017

Pojęcie funkcji
Kryteria sukcesu:
S
tosuję pojęcia: funkcja, argument, dziedzina, wartość funkcji, wykres funkcji, miejsce zerowe funkcji
Rozpoznaję wśród danych przyporządkowań te, które opisują funkcje
Podaję przykłady funkcji
Opisuję funkcję różnymi sposobami: np. słownie, tabelką, grafem, wzorem, wykresem
" title=""> Pojęcie funkcji

2

uczeń:
4.1) określa funkcje za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego;
2) oblicza ze wzoru wartość funkcji dla danego argumentu;
3) posługuje się poznanymi metodami rozwiązywania równań do obliczenia, dla jakiego argumentu funkcja przyjmuje daną wartość;

21.12.2017

Wykres funkcji liniowej
Kryteria sukcesu:
Rozpoznaję funkcję liniową, mając dany jej wzór oraz szkicuje jej wykres
wykres funkcji liniowej

1

uczeń:
4.7) rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;

02.01.2018

Wykres funkcji liniowej i własności funkcji
Kryteria sukcesu:
Interpretuję współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej i wskazuje wśród danych wzorów funkcji liniowych te, których wykresy są równoległe
Podaję własności funkcji liniowej danej wzorem
Wyznaczam wzór funkcji liniowej, której wykres spełnia zadane warunki, np. jest równoległy do wykresu danej funkcji liniowej
Ćwiczenie - miejsce zerowe

2h

uczeń:
4.7) rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;
8) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o funkcji lub o jej wykresie;
9) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej

04.01.2018

Rozwiazywanie zadań - funkcja linowa
zadania

1

uczeń:
4.7) rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;

9) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej

 

Kartkówka - funkcja liniowa

   

09.01.2018r.
13.01.2018r.
czwartek

Równanie prostej na płaszczyźnie i współczynnik kierunkowy prostej
Kryteria sukcesu:
Podaję równanie kierunkowe i ogólne prostej
Zamieniam równanie ogólne prostej, która nie jest równoległa do osi OY, na równanie w postaci kierunkowej
Wyznaczam równanie prostej przechodzącej przez dwa dane punkty
Rysuje prostą opisaną równaniem ogólnym
Obliczam współczynnik kierunkowy prostej, mając dane współrzędne dwóch punktów należących do tej prostej

Zadania z e-podręcznika

2

uczeń:
4.7) rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;
8) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o funkcji lub o jej wykresie;
9) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej


15.01.2018
30.01.2018r

Warunek prostopadłości prostych
po tej lekcji sprawdzian z funkcji liniowej
ćwiczenie

2

8.3) wyznacza równanie prostej, która jest równoległa lub prostopadła do prostej danej w postaci kierunkowej i przechodzi przez dany punkt;
4.6) wyznacza wzór funkcji liniowej na
podstawie informacji o funkcji lub o jej wykresie;
8. 2) bada równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich
równań kierunkowych;


06.02.2018


sprawdzian - własności funkcji liniowej

1

 

06.01.2018r
18.02.2018

Układy równań liniowych
Kryteria sukcesu
Rozwiązuję układ równań metodą podstawiania i przeciwnych współczynników
Określam typ układu równań (czy dany układ równań jest układem oznaczonym, nieoznaczanym, czy sprzecznym)
Układam i rozwiązuje układ równań do zadania z treścią

3

 

13.02.2018
15.02.2018r.

Interpretacja geometryczna układu równań liniowych
interaktywne ćwiczenie

3

4.4) oblicza współrzędne punktu przecięcia dwóch prostych;

20.02.2018

Zastosowanie funkcji liniowej
Kryteria sukcesu:
Przeprowadzam analizę zadania z treścią, a następnie zapisuje odpowiednie równanie, układ, nierówność liniową lub wzór funkcji liniowej
Rozwiązuję ułożone przez siebie równanie, nierówność lub analizuje własności funkcji liniowej
Przeprowadzam analizę wyniku i podaje odpowiedź

2

12) wykorzystuje własności funkcji liniowej do interpretacji zagadnień
geometrycznych, fizycznych itp. (także osadzonych w kontekście praktycznym);

22.02.2018

Powtórzenie - kryteria sukcesu

1

 

27. 02.2018

Praca klasowa i omówienie

2

 

FUNKCJE

01.03.2018
06.03.2018

Dziedzina i miejsce zerowe funkcji
Kryteria sukcesu
Wyznaczam dziedzinę funkcji opisanej wzorem
Wyznaczam miejsca zerowe funkcji opisanej wzorem

2

3) posługuje się poznanymi metodami rozwiązywania równań do obliczenia, dla jakiego argumentu funkcja przyjmuje daną wartość;

08.03.2018

     
       
       
       
       
       
       
       
       
       

wkrótce

wkrótce

 

wkrótce

Aktualności | Kl. 1 LB | Kl. 1 TLA | Kl. 1 TLB | Kl. 1 THE | PSO-PP | Pomoce | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego