Matematyka w klasa pierwszych


Idź do treści

Kl. 1 THE

Na tej stronie znajdziesz aktualności z lekcji matematyki w klasie 1 THE

Data

Temat lekcji/Kryteria sukcesu

Liczba godzin

Wymagania

z podstawy programowej

I semestr roku szkolnego 2017/2018

I. Liczby rzeczywiste

21 godzin

P - zakres podstawowy,
R- zakres rozszerzony,
G - zakres gimnazjum.

07.09.2017 r.
czwartek

Temat: Liczby naturalne
Kryteia sukcesu:
Znam kolejność wykonywania działań;
Rozróżniam liczby pierwsze i liczby złożone;
Znam i stosuję cechy podzielności liczb;
Rozkładam liczby na czynniki pierwsze;
Potrafię podać dzielniki i wielokrotności liczby N;
Stosuję ogólny zapis liczb naturalnych parzystych, nieparzystych, podzielnych przez 3 itp.;
Wykorzystuję dzielenie z resztą do przedstawienia liczby w postaci
;
Zadania do wykonania na lekcji:
ćw. 1 i 2 str 10; ćw. 3 str. 11; zad. 1c,d ; zad. 3, 7, 10 str 12.
ćwiczenia online - liczby naturalne

1 h

zakres szkoły podstawowej i gimnazjum

07.09.2017 r.
czwartek

Temat: Liczby całkowite
Kryteia sukcesu:
Biegle obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby całkowiete w zakresie dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia i potęgowania o wykładniku naturalnym.
Przykład:
ćwiczenia online - liczby całkowite

1 h

G-2.4 uczeń: oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych

12.09.2017
wtorek
14.09.2017 r.
czwartek

Temat: Liczby wymierne
Kryteia sukcesu:
Przedstawiam liczby wymierne w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego);
Zamieniam ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły;

Potrafię porównać liczby wymierne;
Zaznaczam na osi liczbowej daną liczbę wymierną;
Podaję przykład liczby wymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami ;
Potrafię skracać i rozszerzać ułamki zwykłe;
Obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych) w zakresie dodawania, odejmowania, mnozenia, dzielenia i potegowania. Przykład:

2 h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego)
1. 2) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych (wymiernych);

14.09.2017
czwartek

Temat: Liczby niewymierne
Kryteria sukcesu:
Rozpoznaję liczby niewymierne;
Podaje przykład liczby niewymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami całkowitymi
np.
Potrafię podać przybliżenie liczb niewymiernych;
Porównuję liczby niewymierne;
Rozwiązuję proste zadania tekstowe z zastosowaniem tw. Pitagorasa;
Konstruuję odcinki o długościach niewymiernych

1h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);

19.09.2017
wtorek

Kartkówka z zakresu powyżej
Przykłady na kartkówkę - sprawdź czy umiesz?

15min

jak wyżej

19.09.2017
wtorek

Temat: Rozwiniecie dziesiętne liczby rzeczywistej
Kryteria sukcesu:
Zamieniam ułamek zwykły na ułamek dziesiętny w tym ułamek dzisiętny okresowy;
Zamieniam ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły;
Rozpoznaję, które ułamki zwykłe mają rozwiniecie skończone a które nieskończone.

1 h

P Uczeń:
1. 1) przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z użyciem symboli pierwiastków, potęg);

21.09.2017
czwartek
26.09.2017

wtorek

Temat: Pierwiastek z liczby nieujemnej. Działania na pierwiastkach
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej ;
Obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych zawierajacych pierwiastki drugiego i trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych.
Wyłączam czynnik przed znak pierwiastka
Włączam czynnik pod znak pierwiastka
Wykonuję działania na pierwiastkach tego samego stopnia, stosując odpowiednie twierdzenia
Usuwam niewymierność z mianownika wyrażenia typu:
;

3 h

P. Uczeń:
1. 3) posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;

28.09.2017
czwartek

Temat: Pierwiastek nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej.
Karta pracy - PIERWIASTKI

Rozwiązania z karty PIERWIASTKI

1 h

P. Uczeń:
1. 3)
posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;

28.09.2017
czwartek
03.10.2017

wtorek

Temat:Potęga o wykładniku całkowitym. Działania na potegach
Kryteria sukcesu:
Obliczam wartość potęgi liczby o wykładniku naturalnym i całkowitym ujemnym;
Stosuję twierdzenia o działaniach na potęgach do obliczania wartości wyrażeń;
Stosuję twierdzenia o działaniach na potęgach do upraszczania wyrażeń algebraicznych
Zadania z działań na potegach
Zrozum, odkryj, zastosuj - epodręcznik, potęgi i pierwiastki

2 h

P. Uczeń:
1.4)
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych;

05.10.2017
czwartek

Sprawdzian z zakresu pierwiastki i potęgi
Sprawdź czy umiesz - przykłady na sprawdzian - PIERWIASTKI I POTĘGI

1h

jak wyżej

05.10.2017
czwartek

Temat: Notacja wykładnicza
Kryteria sukcesu:
Zapisuję i odczytuje liczbę w notacji wykładniczej;
Wykonuję działania na liczbach zapisanych w notacji wykładniczej.
Gra - notacja wykładnicza

1 h

P. Uczeń:
1.5)
wykorzystuje podstawowe własności potęg (również w zagadnieniach związanych z innymi dziedzinami wiedzy, np. fizyką, chemią, informatyką)

10.10.2017
wtorek

Temat: Przybliżenia
Kryteria sukcesu
Znam regułę zaokrąglania;
Zaokrąglam liczbę z podaną dokładnością;
Obliczam błąd przybliżenia danej liczby oraz oceniam, czy jest to przybliżenie z nadmiarem, czy z niedomiarem;
Szacuję wyniki działań

1 h

P. Uczeń:
1.7)
oblicza przybliżenia;

12.10.2017
czwartek

17.10.2017
wtorek

Temat: Procenty
Kryteria sukcesu:
Obliczam procent danej liczby;
Interpretuję pojęcia procentu i punktu procentowego;
Obliczam, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba;
Wyznaczam liczbę, gdy dany jest jej procent;
Zmniejszam i zwiększam liczbę o dany procent;
Stosuję obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych
Stosuję obliczenia procentowe w zadaniach praktycznych dotyczących płac, podatków, rozliczeń bankowych.
Polecam temat w e-podręczniku, procenty i punkty procentowe

3 h

P. Uczeń:
1.9)
wykonuje obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok)

19.10.2017
czwartek

Sprawdzian z zakresu Procenty i przybliżenia
Przykłady na sprawdzian

1 h

jak wyżej

19.10.2017
czwartek
24.10.2017r.

wtorek

Temat: Powtórzenie wiadomości
Przykładowe zadania sprawdzające umiejetności ucznia

2 h

jak wyżej

26.10.2017r.
czwartek


02.11.2017
czwartek

Temat: Praca klasowa "Liczby rzeczywiste" i jej omówienie
Kryteria sukcesu - na pracę klasową - sprawdzane umiejetności ucznia.

Omówienie wyników - poprawa pracy klasowej - wtorek

2 h

 

II. Zbiory, przedziały i nierówności

16 godzin

P - zakres podstawowy,
R- zakres rozszerzony,
G - zakres gimnazjum.

26.10.2017
czwartek

Temat: Zbiory
Kryteria sukcesu:
Posługuję się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór pusty, zbiór skończony, zbiór nieskończony;
Wymieniam elementy danego zbioru oraz elementy do niego nienależące;
Opisuję słownie i symbolicznie dany zbiór;
Określam relację zawierania zbiorów.
Link do testu treningowego - Zbiory i relacje

1h

 

31.10.2017
wtorek
02.11.2017
czwartek

Temat: Działania na zbiorach
Kryteria sukcesu:
Posługuję się pojęciami: iloczyn, suma oraz różnica zbiorów
Wyznaczam iloczyn, sumę oraz różnicę danych zbiorów
Przedstawiam na diagramie zbiór, który jest wynikiem działań na trzech dowolnych zbiorach
Wyznaczam dopełnienie zbioru.



2. Działania na zbiorach - link do testu treningowego
3. Działania na dwóch zbiorach - ćwiczenia
4. Działania na trzeech zbiorach - ćwiczenia

2h

 

07.11.2017
wtorek
09.11.2017
czwartek

Temat: Przedziały i działania na przedziałach
Kryteria sukcesu:
Wiem jak narysować przedział otwarty, domknięty, lewostronnie domknięty, prawostronnie domknięty, nieograniczony;
Potrafię zapisać przedział i zaznacza go na osi liczbowej;
Odczytuję i zapisuję symbolicznie przedział zaznaczony na osi liczbowej;
Wyznaczam przedział opisany podanymi nierównościami;
Wymieniam liczby należące do przedziału, spełniające zadane warunki;
Wyznaczam iloczyn, sumę i różnicę przedziałów oraz zaznacza je na osi liczbowej;
Wyznaczam iloczyn, sumę i różnicę różnych zbiorów liczbowych oraz zapisuje je symbolicznie.

Test treningowy oś liczbowa

Ćwiczenia interaktywne, przedziały liczbowe.

3h

 

14.11.2017
wtorek

Kartkówka - zbiory - przedziały/ działania na zbiorach i przedziałach.

20 minut

 

14.11.2017
wtorek
16.11.2017
czwartek
21.11.2017
wtorek

Temat: Równania i nierówności liniowe
Kryteria sukcesu:
Sprawdzam, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem nierówności;
Rozwiązuję nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;
Zapisuję zbiór rozwiązań nierówności w postaci przedziału;
Stosuję nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym;

1. Czy dana liczba spełnia nierówność - test
2. Rozwiązywanie rownań liniowych
3. Zaznaczanie na osi liczbowej zbiorów

4h

Uczeń:
3.1) sprawdza, czy dana liczba rzeczywista jest rozwiązaniem równania lub nierówności;

3.3) rozwiązuje nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;

23.11.2017
czwartek

Sprawdzian nierówności - sprawdź czy umiesz?

1/2h

 

23.11.2017
czwartek

Mnożenie sum algebraicznych

1/2h

 

28.11.2017
wtorek

Temat: Wzory skróconego mnożenia i wyrażenia algebraiczne
Kryteria sukcesu:
Znam wzory skróconego mnożenia:


Stosuję odpowiedni wzór skróconego mnożenia do wyznaczenia kwadratu sumy lub różnicy oraz różnicy kwadratów.
Przekształcam wyrażenie algebraiczne z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia
Stosuję wzory skróconego mnożenia do wykonywania działań na liczbach postaci
Usuwam niewymierność z mianownika ułamka
np.
Otwórz https://join.quizizz.com w przeglądarce
Ćwiczenia Quiziz - wpisz kod gry
868477
ćwiczenia

2h

Uczeń:
2. 1) używa wzorów skróconego mnożenia

30.11.2017
czwartek

Kartkówka ze wzorów skróconego mnożenia (15min)

15 minut

 

30.11.2017
czwartek

Ćeiczenia w rozwiązywaniu nierówności

1h

 

05.12.2012
wtorek

Usuwanie niewymierności z manownika
Kryteria sukcesu:
Znam wzory skróconego mnożenia:
Usuwam niewymierność z mianownika ułamka
np.

1

 

07.12.2012
czwartek

Powtórzenie i przygotowanie do pracy klasowej
Kryteria sukcesu na pracę klasową

2h

 


12.12.2012
wtorek

Praca klasowa - zbiory, przedziały, nierówności, wzory skróconego mnożenia

1h

 

14.12.2012
czwartek

Błąd względny i bezwzględny

1h

 

14.12.2012
czwartek

Omówienie wyników pracy klasowej i jej poprawa

1h

 

Funkcje liniowe

19.12.2012
czwartek

Pojęcie funkcji

   
       
       
       

Aktualności | Kl. 1 LB | Kl. 1 TLA | Kl. 1 TLB | Kl. 1 THE | PSO-PP | Pomoce | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego